گروه اقتصادی: کمیسیون تلفیق بودجه سال 1389 مجلس در مصوبات جدید خود اقدام به افزایش مالیات و عوارض نوشابه‌های گازدار، سیگار و عوارض خروج از کشور کرد.

کمیسیون تلفیق بودجه 89 از روز شنبه وارد بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه شد و قسمت‌هایی از درآمدهای مالیاتی را نسبت به ارقام مندرج در لایحه دولت، افزایش داد. با توجه به اینکه مصوبات کمیسیون تلفیق درباره جزئیات درآمدهای دولت معمولا در صحن علنی مجلس به تصویب می‌رسد، به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت نوشابه و سیگار در سال آینده حتمی باشد.

محمد مهدی مفتح، مخبر کمیسیون تلفیق، در نشست خبری روز یکشنبه‌خود در این‌باره گفت: مالیات بر نوشابه‌های غیرالکلی از یک میلیارد تومان در لایحه بودجه 89 به 50 میلیارد تومان توسط کمیسیون تلفیق بودجه افزایش یافت.

به گفته وی، عوارض پیش‌بینی شده برای تولید سیگار نیز در لایحه بودجه 10 درصد تعیین شده بود که توسط کمیسیون تلفیق بودجه به 20 درصد افزایش یافت. همچنین مالیات برسیگار خارجی از 20 درصد پیشنهادی به 40‌درصد افزایش یافت. 

وی گفت: مالیات برکالاها و خدمات در کمیسیون تلفیق  با تغییراتی در سرفصل‌ها همراه بود به‌نحوی که عوارض خروج از کشور از 125 میلیارد تومان پیشنهادی در لایحه به 197 میلیارد تومان افزایش یافت.

بدین ترتیب عوارض خروج از مرز هوایی کشور از 25 هزار تومان به 50 هزار تومان افزایش یافت که البته این موضوع شامل حج تمتع، عمره و عتبات عالیات نخواهد بود. مخبر کمیسیون تلفیق بودجه 89 یادآور شد: عوارض خروج از مرزهای آبی و زمینی هم از 5 هزار تومان به 10 هزار تومان افزایش یافت.   

احتمال حضور رئیس‌جمهور در جلسه کمیسیون تلفیق

به‌دنبال اعتراض‌های صریح نمایندگان نسبت به رقم پیشنهادی دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 1389، احتمالا رئیس‌جمهور برای دفاع از پیشنهادهای دولت شخصا در کمیسیون تلفیق حضور خواهد یافت. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور2اسفند این خبر را اعلام کرد.

احتمال کاهش قیمت نفت و افزایش نرخ ارز در بودجه 89

دیدگاه اعضای کمیسیون تلفیق درباره بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال 1389، کاهش قیمت پایه نفت از 65 دلار پیشنهادی دولت و افزایش نرخ ارز است.

علی اصغر یوسف نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اعلام این مطلب گفت: در مباحث درآمدی مطرح در کمیسیون تلفیق، بیشتر اعضا قیمت 65 دلاری برای نفت صادراتی را خوشبینانه می‌دانند. وی افزود: هنوز کمیسیون تلفیق بودجه به بررسی قیمت پایه نفت نپرداخته اما نظر نمایندگان بر کاهش رقم پیشنهادی دولت است.

به گفته وی، هر یک دلار تغییر در قیمت پایه نفت در بودجه، حدود یک میلیارد دلار اثر مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد کشور می‌گذارد. یوسف‌نژاد درباره نرخ ارز گفت: دولت در لایحه بودجه 89 نرخ ارز را 985 دلار در نظر گرفته اما پیشنهادهایی در مجلس برای افزایش این نرخ مطرح شده است.

عضو کمیسیون تلفیق از عزم اعضای کمیسیون تلفیق برای حذف استفاده دولت از منابع صندوق توسعه ملی خبر داد . یوسف‌نژاد درباره رقم درآمد هدفمند کردن یارانه‌ها که موجب چالش بین دولت و مجلس شده است، افزود: نظرسنجی غیررسمی از اعضای کمیسیون تلفیق نشان داد که اکثریت اعضا با رقم 20هزار میلیارد تومان موافقند.

کد خبر 102029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز